Směs perfektní kompozice a jemně vyladěných detailů – to není něco, co byste si obvykle spojovali s prezentací typicky strojírenských výrobků, jako jsou radiátory a výměníky tepla. A přitom přesně takto vypadají produktové vizualizace, vytvořené firmou Ideal Stelrad Group Ltd (ISG). Skupina těchto firem vyrábí tradiční i designérské řady radiátorů, které jí vybudovaly jméno jednoho z nejrespektovanějších výrobců centrálního vytápění v Evropě. Díky použití KeyShotu povýšili prezentaci svých produktových řad počínaje designovými koncepty přes obrázky pro marketing a interaktivní animace. Promluvili jsme si s designérem a konstruktérem Driesem Vervoortem, který nám řekl, jak s KeyShotem začal a jak mu tento program ušetřil čas a peníze.
Dries vystudoval v roce 2010 vývoj produktů na Artesis University College v Antwerpách. Předtím, v roce 2006, vstoupil do světa 3D CAD programů, počínaje programem Rhinoceros, poté začal většinu svých modelů vytvářet v programu SolidWorks. Zanedlouho po svém křtu ohněm v 3D modelování se začal zajímat také o renderování. „Je v tom něco magického – měnit mdlá a šedivá CADová data na fyzikálně přesné fotografie.“ Jak Dries dále říká, „moje práce produktového designéra ve vývojovém oddělení ISG v Belgii byla mým prvním zaměstnáním po ukončení studia. Od té doby navrhuji radiátory a jejich dokumentaci.“
Před nasazením KeyShotu nemělo oddělení vývoje a marketingu k dispozici žádný nástroj pro vizualizaci – pokud chtěli cokoliv, co mělo vypadat lépe než screenshot obrazovky SolidWorksu, museli se vždy obrátit na externí agentury. Ty sice vytvářely perfektní obrázky, velkým problémem ale byly dlouhé dodací lhůty. Proto vyvstanula palčivá potřeba interního řešení pro renderování, které by mohli využívat pracovníci vývoje i marketingu a který by umožnil mnohem vyšší pružnost při vytváření a distribuci produktových snímků. Většina lidí z marketingu ale nikdy předtím nepracovala se žádným nástrojem pro 3D modelování nebo vizualizaci. „KeyShot nám poskytnul pružnost, jakou jsme hledali,“ říká Dries. „Již jsme měli k dispozici všechny modely radiátorů jako plně konfigurované sestavy v SolidWorks. Díky skvělé kompatibilitě se Solidworks (a STEPem) jsme je mohli použít přímo v KeyShotu. Nyní, pokud si obchoďák vyžádá obrázek, můžeme mu ho vytvořit do hodiny. O kvalitě rozhraní KeyShotu dostatečně vypovídá to, že vývojáři i marketéři v něm dokáží vytvářet chytlavé obrázky.“
KeyShot nám také pomáhá vysvětlovat zákazníkům funkční principy a vnitřní proudění v našich radiátorech řady ECO. „Dřívější náčrtky byly složené ze screenshotů obrazovky SolidWorks a zobrazovaly zjednodušené verze radiátorů. Obrázky byly nepřehledné a těžko je pochopil někdo, kdo není s touto konstrukcí již obeznámen nebo kdo se nepodílel na jejím vývoji. Na podzim roku 2012 padlo v oddělení výzkumu a vývoje rozhodnutí všechny ilustrace od základu přepracovat. Vzal jsem kompletní sestavu radiátoru ECO ze SolidWorks a na papír jsem si nakreslil pohledy, které jsem chtěl vytvořit. Pak jsem začal vytvářed řezy a průhledy a pomocí šipek jsem naznačil směr proudění vody. Tyto řezy opatřené šipkami jsem načetl do KeyShout. Během jediného dne jsem měl připravených osm souborů se scénami. K vyrenderování těchto scény v rozlišení 1080 pixelů stačilo už pouze zařadit pohledy do renderovací fronty a ponechat běžet výpočty přes noc. Postup práce v KeyShotu je zcela snadný.“
„Výsledky byly fantastické. Nyní může každý pochopit, jak radiátory fungují – bez ohledu na jeho technické znalosti. Také jsem začal renedrovat animované instrukce k našim produktům. Naše skupina plánuje větší využití animací a moje prvotní testy vypadají více než slibně.“
Když jsme se Driese zeptali na je jeho motivci a na to, co by poradil ostatním, řekl nám: „Občas se odhodlejte opustit svoji komfortní zónu nebo zavedený způsob práce. Někdy přijdou skvělé nápady na vizualizaci vašich produkrů z velice nečekaných zdrojů.“ Dries si z toho udělal zvyk – vytváří obrázky, které nemají nic společného s radiátory a dokonce ani s průmyslovým designem a využívá také toho, že vaše dovednosti rychle porostou, když budete svoje práce předvádět na fóru KeyShotu a budete přijímat nápady a kritiku od ostatních. „Často je prezentováno, že KeyShot je snadno ovladatelný nástroj, se kterým dosáhnete skvělých obrázků s nimimem úsilí. To je samozřejmě svatá pravda. Nicméně pokud chcete, aby vyše výsledky byly Špičkové (s důrazem na velké Š), chce to tak jako v každém jiném oboru mistrovství a lásku k práci! Rád srovnávím KeyShot s tužkou. Obojí se snadno naučíte ovládat a používat, obojí má jednoduché rozhraní, obojí je rychlé… a oboje vyžaduje praxi, abyste se stali skutečnými umělci! Nechci tím říct, že už je ze mě mistr KeyShotu, ale vím, že s každým dalším vyrenderovaným obrázkem se k tomu blížím.“