Vitalij Bulgarov


Když tvoříte kompozici obrázku, zaměřujete se na detaily a ladíte osvětlení, abyste co nejlépe zdůraznili tvary a hrany – záleží na každé drobnosti. Každá spára, plocha, materiál a textura jsou jako tahy štětcem, které dohromady tvoří mistrovské dílo. Pokud někdo skutečně ví, jak vytvářet extrémně detailní a realistické kompozice, pak je to Vitalij Bulgarov. Vitalij momentálně pracuje ve společnosti Blizzard Entertainment na pozici Senior Cinematic Artist. Jeho práci jste měli možnost vidět v mnoha videohrách a online hrách a možná jste absolvovali i některý z jeho videokurzů na Gnomon workshopu, ve kterých vás provází procesem modelování v programech ZBRush a Softimage XSI až po renderování v KeyShotu.

Vitalij zahájil svoji kariéru jako umělec na volné noze v Moldavsku v roce 2004. Když spolupracoval v Moskvě s předním ruským herním vývojářem, pokračoval jako freelancer v externí spolupráci s dalšími herními studii a neustále rozšiřoval své schopnosti na poli tvorby detailních kompozic. Nakonec vyrostl v jednoho z nejuznávanějších umělců v oboru 3D grafiky, což jenom podtrhuje množství ocenění, která získal. “Na tuto cestu mě přivedla moje vášeň pro filmy a videohry. Nyní mohu v obou světech pobývat současně: tvořím filmové upoutávky k úžasným hrám od Blizzardu.” Vitaly používá Softimage XSI jako svůj primární modelovací nástroj, modeluje v něm většinu svých vysoce detailních modelů volného tvaru, jako třeba působivou hlavu vetřelce, kterou vytvořil pro svůj kurz na Gnomon workshopu. “Softimage XSI disponuje velice efektivní sadou nástrojů pro subdivision modelování. Rychlost práce v XSI mi dává pocit, jako bych řídil sportovní automobil.”

Renderování v KeyShotu

“KeyShot je vážně jednou z nejlepších věcí, která mě během celé kariéry počítačového umělce potkala,” říká Vitalij. “Začal jsem jej používat asi před rokem a půl pro své osobní designérské projekty a už brzy mi bylo jasné, že jeho potenciál pro renderování v průběhu překotné práce na modelování a designu v napjatých termínech je neocenitelný. Pro mě je to první renderovací software určený designérům, kteří nemají čas vytvářet složitá prostředí a osvětlování scény ve svém 3D softwaru a obecně nemají během návrhu důvod setrvávat v prostředí svého velkého animačního programu.” “Vše, co si designér přeje, je přenést svůj 3D model do realistického prostředí nebo studia, najít ten nejlepší úhel pohledu, pořídit obrázek který by byl k nerozeznání od fotky a následně jej ukázat klientovi. K tomu potřebujete interaktivní editaci HDR prostředí, renderování pokud možno v reálném čase a knihovnu fyzikálně věrných materiálů, to vše ale s jednoduchým ovládáním na úrovni toustovače. To vše současně jsem našel v KeyShotu. Pokud tedy mám obecně říci, co mě přimělo k používání KeyShotu, pak je to přístup k fotorealistickému renderování.”

Nástroje pro celý proces návrhu

Když se zeptáte Vitalije, jak KeyShot používá, vysvětlí vám, že mu pomáhá v průběhu celého procesu a v různých aspektech 3D návrhu. “Kdykoliv potřebuji během procesu tvorby 3D modelu tento model předvést za účelem posouzení, převedu jej do Keyshotu a udělám pár snímků. Je neuvěřitelné, jak může dobré osvětlení pomoci při schvalování modelu! V pokročilých stádiích návrhu je KeyShot jasnou volbou pro vytvoření finálních, fotorealistických snímků se správnými materiály tam, kde mají být.” Vitalij ovšem využívá KeyShot i v raných fázích návrhu. “Už po vytvoření prvotních 3d hmot vyrenderuji model s neutrálním osvětlením a aplikuji na něj matný šedý materiál. Tento  render využívám jako základní podklad pro detailní 2D kresbu (texturování) povrchu v Photoshopu.”

Sci-fi roboti a kovoví andělé

Asi vás nepřekvapí, že Vitalij je velkým fanouškem sci-fi robotů. “Vše, co s nimi nějak souvisí, obvykle skončí v seznamu mých oblíbených položek! Co se týká projektů, mezi moje nejoblíbenější patří nová blizardovská kampaň pro Starcraft II, ve které jsem měl možnost pracovat na konceptech i na high-poly 3D modelech, obsahujících velké množství technických povrchů.” Mimo to jsem ve svém volném čase spolupracoval s Oakley na návrhu a 3D modelu 3,6 metrů vysoké sochy kovového anděla, který měl rozpětí křídel 7,6 metrů. Byl jsem poctěn, že jsem mohl pracovat na takovém skvělém projektu s nejlepšími designéry od Oakley, Hansem Moritzem a Tony Kernem. Měl jsem přitom dostatek tvůrčí svobody a hodně jsem se od těchto veteránů designu naučil. Byl to jeden z nejzábavnějších projektů, na kterých jsem pracoval.” KeyShot pomáhal Vitaliji od konceptů v celém průběhu návrhu. “Keyshot jsem použil vždy, když jsem chtěl poslat informace o aktualizaci projektu. Ušetřil mi mnoho času tím, že objekt byl umístěn do kontextu reálného osvětlení a materiály vypadaly tak, jako by byl už skutečně vyroben.”

Tipy pro KeyShot

Keyshot se ovládá snadno. Opravdu nepotřebujete návody, abyste jej ovládli, to zjistíte sami velice záhy. Mohu přispět alespoň touto radou – naučte se klávesové zkratky (stiskněte klávesu ‘K’ pro přehled zkratek) – to vám pomůže! A další tip. Pokud nepoužíváte podkladové obrázky, vidíte v pozadí scény HDR environmentální mapu. Pokud jste s osvětlením spokojení, ale mapa v pozadí (resp. její natočení, které lze měnit) do vaší kompozice nezapadá, poradím vám malý trik, jak vytvořit kompozici bez otáčení HDRI mapy (tudíž beze změny směru osvětlení, se kterým jste spokojeni). Je to užitečné například v případě, kdy se světlo perfektně odráží na nějaké hraně, kterou chcete zdůraznit, ale zároveň část modelu splývá s HDRI mapou v pozadí. Pokud byste mapu otočili, přijdete o tento odlesk. Finta je následující: skryjte model, natočte prostředí do požadovaného úhlu, pořiďte screenshot nebo render prázdného prostředí a načtěte jej do KeyShotu jako pozadí (backplate). Poté model zobrazte a prostředí natočte zpět, abyste získali své původní osvětlení. Super!

Posted in:

Napsat komentář